Tidslinje för Suez kanalen
• Cirka 1799: Napoleon Bonaparte, kejsare av Frankrike, erövrar Egypten
och beordrar en analys av en möjlig kanal. Höjdskillnaden uppskattas
vara 10 m och projektet beräknas bli för dyrt.
• Cirka 1840: En andra analys påvisar fel i analysen 40 år tidigare och
nu sägs att en kanal mellan Medelhavet och Röda havet inte kommer att
bli så dyr som tidigare beräkning gjort gällande.
• Cirka 1854: Den franska konsuln i Kairo Ferdinand de Lesseps, skapar
"Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez"
• 25 april 1859: Frankrike tillåts officiellt att påbörja
kanalkonstruktionen. Said Pascha har kontroll över 22% av Suezkanalens
bolag, och resten av aktierna kontrolleras av privata franska
aktieägare.
• 17 feb 1867: Första fartyget går igenom Suez
• 16 nov 1869: Suezkanalen invigs; ägd och driven av Suez Canal Company
• 25 nov 1875: England blir minoritetsägare av Suezbolaget, efter att ha
skaffat sig 44 % av aktierna. Resten av aktierna kontrolleras av franska
bolag.
• 25 aug 1882: Britterna tar kontroll över kanalen.
• 14 nov 1936: En kanalzon etableras under brittisk kontroll.
• 13 jun 1956: Kanalzonen återbördas till Egypten.
• 26 jul 1956: Egypten nationaliserar Suezkanalen.
• 05 nov 1956 - 22 Dec 1956: Franska, brittiska, och israeliska styrkor
ockuperar kanalzonen.
• 22 dec 1956: Återbördad till Egypten.
• 05 jun 1967 - 10 jun 1975: Kanalen stängs och blockeras av Egypten.
• 10 jun 1975: Kanalen öppnas igen.
Nutid
Suezkanalen saknar slussar, då det inte finns någon större höjdskillnad
i området. Kanalen kan transportera fartyg med ett tonnage på upp till
cirka 150 000 ton inklusive last. Tillåtet djupgående är 16 meter (53
fot) och förbättringar är planerade som ska tillåta fartyg med ett
djupgående på upp till 22 meter (72 fot), vilket skulle kunna tillåta
supertankers i framtiden.
Idag är det möjligt att lasta av del av last till kanalägda båtar för
att minska djupgåendet och att sedan lasta på i andra änden. Kanalen
består av en fil med flera mötesplatser. Under en normal dag passerar
tre konvojer, två sydgående och en norrgående. Den första sydgående
konvojen startar på de tidiga morgontimmarna och fortsätter till
Bittersjöarna, där de ankrar upp och inväntar passagen av den nordgående
konvojen i området El Qantara.
Egyptens Suez Canal Authority (SCA) rapporterade att det passerade 17
224 fartyg under år 2003. Kanalen trafikeras av 8 procent av världens
fartygstrafik. En passage tar mellan 11 och 16 timmar vid en hastighet
på cirka 8 knop. Den låga hastigheten är satt för att förminska erosion
orsakad av fartygens svallvågor. Sedan 1980 finns det en vägtunnel
(Ahmed Hamdi Tunnel) under kanalen och sedan 1999 en kraftledning som
korsar ovan kanalen på en höjd av cirka 220 meter. En järnväg löper
parallellt med kanalen längs dess fulla längd.
Tekniska data
Kanalens längd är ca 163 km, bredden vid ytan 100 till 135 m. Den klarar
fartyg med upp till 16 meters djupgående. Det finns planer att fördjupa
kanalen så att man skulle klara fartyg med upp till 22 meters
djupgående, vilket skulle göra det möjligt för supertankers att passera
kanalen. Idag kan sådana fartyg passera genom att tömma ur en del av sin
last till kanalägda båtar och sedan fylla tillbaka den i andra änden.
Ungefär 15 000 fartyg passerar kanalen varje år, vilket utgör 14 % av
världens sjöfart. En resa tar mellan 11 och 16 timmar.
Utvidgning
På en delsträcka utvidgades kanalen med en 37 kilometer lång ny kanal
som löper som ytterligare en fil parallellt med den redan befintliga. 35
kilometer av den gamla kanalen breddades och fördjupades. ”Nya
Suezkanalen" som invigdes 6 augusti 2015 förväntas fördubbla kanalens
kapacitet.
Utvidgningen av Suezkanalen
President Abdel Fatah al-Sisi beordrade att utvidgningen av Suezkanalen skulle färdigställas på en tredjedel av den tilltänkta tiden. Åtta miljarder dollar och ett år senare står kanalen klar och förhoppningarna på hur den ska inverka på ekonomin är höga.
Egypten inviger en jätteutvidgning av Suezkanalen. Den nya kanalen står på presidentens order klar efter bara ett års arbete, vilket är en tredjedel av tiden man ursprungligen räknade med.
Det här ses som en stor framgång för landets president och tidigare militärledare Abdel Fatah al-Sisi, som störtade den islamistiska regimen 2013.
Den nya kanalen på 72 kilometer som går utmed den huvudsakliga kanalen väntas förkorta väntetiden för fartygen som ska passera från 18 till 11 timmar. Den består till 37 kilometer av en helt ny kanal och 35 kilometer är utvidgning av den redan existerande kanalen.
Enligt beräkningarna ska utvidgningen öka kanalens kapacitet från att år 2014 användas av 49 fartyg per dag till att 2023 användas av 97 stycken.
Suezkanalen 1975, som tredje svenska fartyg efter att de öppnade kanalen kom jag igenom där med last från Colombia till Jedda,
Dubai och Kuwait. Lasten var bananer.
1981 kom jag igenom med last från Kontinenten till Aqaba, last med militär matrial.
1982 med last från Kontineten till Dar es Salaam och Maputo.
Suez kanalen, detta är ett minnes märke på Egyptensidan av Suez kanalen från Oktober kriget.
På bl.a. denna plats där Egypten gick över till Sinai sidan
S L U T